tiistai 17. tammikuuta 2017

SOKERIHIIRI, ÄÄRIPÄÄT JA TAVOITTEET

Mä oon aina ollut hirvee sokerihiiri. Tietty kun oli pieni, niin sitä sokerin syöntiä rajoittivat karkkipäivät. Karkkiakaan en itseasiassa ollut edes maistanut ennen kuin menin päivähoitoon. Sitä ennen mun karkki oli kuulemma ollut porkkana ja oon kyllä mielissäni siitä, ettei mun vanhemmat antaneet mulle karkkia ennemmin. Me taidetaan nasun kohdalla mennä samalla linjalla.. 

Kutosluokalla ja yläasteella se herkkujen mättäminen muodostui lähes jokapäiväiseksi kun oli hiukan omaa rahaa käytössä. Ja yleensä ne rahat meni herkkuihin. Aina kun oli kavereiden kanssa kylillä, eväänä oli joko limsaa tai mehua, roiskeläppää, sipsiä, karkkia.. Kaikkea mahdollista. Ja niitä vedettiin tuntematta ähkyä koska koulussahan ei oltu syöty ruokaa eikä aamulla aamupalaa. Usein noi oli päivän ainoot ruokailut mulla ( kunnes muutin äidin luo ). 


Ammattikoulun ja lukion aikaan mä laihduin paljon ja mun syömiset oli todella minimaalisia ja lukiossakin lähes elin kirsikkatomaateilla ja karpalomehulla eli siinä mentiin taas ihan toiseen ääripäähän. Sitten kun lopetin lukion ja muutin Tampereelle niin hypättiin taas sinne toiseen takaisin ja jokapäiväiseen ruokailuun kuului hesemättö, sipsit, suklaa ja kokis. Ja siitä sitten jonkin ajan kuluttua mentiin taas toiseen ääripäähän takaisin ja söin ehkä 700kcal päivässä. 

Kultaista keskitietä ei siis oo löytynyt ja oon vielä tänäkin päivänä tosi kova sokerihiiri ja etenkin limsa on mun pahe. Join ennen ihan järkyttäviä määriä pepsi maxia, mutta se loppu kun seinään sinä päivänä kun sain positiivisen raskaustestin. Kokista voisin juoda ihan hulluna, mutta sitäkin oon vähentänyt koska tiedostan sen, ettei sokerilimut sun muut vaan tee hyvää keholle. Valitettavasti veden juominen on aina ollut mulla heikkous ja joskus oon mennyt päiviäkin juomatta vettä.


Pakko myöntää, että luulin mun ruokavalion muuttuvan todella terveelliseks raskauden myötä, muttei se ihan mennyt niin. Mulla on suurimmaks osaks onneks ollut himo hedelmiin ja kasviksiin, mutta kyllä se tölkkicolan ja jäätelönkin himo ilmottelee itsestään lähes päivittäin. Nyt mulla on hirvee himo maitorahkaan ja mehukeittoon! MULLA! Mä vihaan maitorahkaa ja mehukeittoo ja nyt voisin syödä niitä ihan hullun lailla.

Paljon on kuitenkin vielä työstettävää ja mulla onkin kova halu löytää se kultainen keskitie ja saada paremmat elintavat ihan vain siksikin, että olisin omalle lapselleni hyvä ja terveellinen esimerkki. Veden juontikin mulla on lisääntynyt kun oon ruvennut lisäämään hedelmiä ja marjoja vesipulloon veden joukkoon eikä se maistu vaan..No vedeltä. 


Mitä tavoitteita mulla sitten on terveyteen ja hyvinvointiin liittyen?

  • Lopeta limsojen juonti ( tai vähennä edes!! )
  • Käy lähes päivittäin ulkona, etenkin kun nasu on syntynyt!
  • Opettele taas syömään säännöllisesti 
  • Panosta monipuoliseen ruokavalioon ja vedensaantiin
  • +musta olis ihan kiva painaa vuoden päästä ( n.6kk synnytyksestä ) 60-63kg
Toivotaan, että voin vuoden päästä katsoa taakse ja miettiä kuinka oon edennyt tavoitteissani ja kuinka oon mennyt parempaan suuntaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti